Leasing finansowy po zmianach – co się zmieniło w 2019 roku?

Zmiany w ustawodawstwie polskim powodują konieczność zapoznania się z nowymi zasadami przystąpienia do umowy leasingu. Co prawda w większym stopniu dotyczą one obecnie leasingu operacyjnego, ale i leasing finansowy po zmianach wygląda troszeczkę inaczej.

Leasing finansowy po zmianach – co nowego

Z dniem 1 stycznia uległy zmianie przepisy dotyczące leasingu samochodów osobowych w firmach. Zmianie uległy zasady opodatkowania, nabycia oraz ich użytkowania. Dotyczą one rozliczania:

1. kosztów eksploatacyjnych

  • W sytuacji, kiedy auta używane są zarówno firmowo, jak i prywatnie – rozliczymy jedynie ich 75%, zamiast dotychczasowej całości.
  • W przypadku samochodów używanych tylko służbowo (np. aut dostawczych) dalej rozliczyć będzie można 100 % kosztów.

2. amortyzacji

  • Jest to zmiana na plus. Limit amortyzacji samochodów osobowych zwiększono z dotychczasowych 20 tysięcy euro (ok 86 000 PLN) do 150 000 PLN. Aż 225 tysięcy złotych od 1 stycznia wynosi ograniczenie dla samochodów elektrycznych.
  • Dodatkowym plusem jest zmiana zapisu kwoty – z podanej w euro na walutę obowiązującą w Polsce. Tym samym zlikwidowano konieczność kłopotliwego przeliczania kursu euro na złotówki.

Zaktualizowaną treść przepisów znajdziemy w Dzienniku ustaw pod nazwą Ustawa z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw.

Leasing finansowy po zmianach – minusy…

Stratni są przede wszystkim przedsiębiorcy, którzy używają aut nie tylko na potrzeby firmy. Ważne jest, że przepis ten dotyczy również tych przedsiębiorców, którzy umowę o leasing podpisali w latach ubiegłych. Od tej pory w koszty wliczyć będzie można tylko 3/4 ze wszystkich poniesionych kosztów eksploatacyjnych. Jest to dość istotna różnica.

… i plusy nowo wprowadzonych rozwiązań

Zyskają wszyscy ci, którzy postanowili skorzystać z umowy leasingu wybierając auto o wartości do 150 tys zł (lub samochód elektryczny do 225 tysięcy złotych). Ma to związek z podniesionym limitem amortyzacji samochodów osobowych. Poprzednia ustawowo określona kwota (podana w euro) była ponad 2 razy niższa. Teraz określono ją również w złotych, więc nie trzeba się martwić i przeliczać aktualnego kursu euro.

Aktualizacja ustawy zmieniła podejście do nowo zawieranych umów leasingu, jak i tych już zawartych. Warto zapoznać się z tymi zmianami. Dotyczą one bowiem innego sposobu rozliczania kosztów eksploatacyjnych samochodów osobowych używanych również prywatnie.